een beetje luxe zo tegen het einde - Reisverslag uit Diksmuide, België van PatriesenIrene - WaarBenJij.nu een beetje luxe zo tegen het einde - Reisverslag uit Diksmuide, België van PatriesenIrene - WaarBenJij.nu

een beetje luxe zo tegen het einde

Door: Patriesenirene

Blijf op de hoogte en volg PatriesenIrene

24 Juli 2015 | België, Diksmuide

Bonjour tous,
We zijn wat afgeweken van de route. Eerst vanaf Arques la Bataille. Daar kregen we op de camping allerlei fietsroutes waarvan er 1 ging naar een plaats waar onze vaste route ook doorheen zou komen. Toen was de keuze snel gemaakt: I.p.v. weer een dag met koeien en graanvelden gaan we naar de kust. We fietsen naar Dieppe. Een grote stad. Met een echte winkelstraat. Dat zijn we niet meer gewend. Het miezert al de hele ochtend, dat is een beetje jammer. Maar we drogen en warmen op met koffie mét in een patisserie. We bekijken de St.Jacques kathedraal. Ook Dieppe ligt aan een pelgrimsroute. Het klaart op en het is leuk fietsen langs de kust. Het lijkt wat op de Engelse kust, met kliffen en leuke strandhuisjes. We fietsen zo 20 km extra maar dat was het waard. Jammer dat onze route niet wat meer door bijzondere grotere steden loopt, dat had voor ons de route leuker en afwisselender gemaakt. Vanaf Eu volgen we weer ons boekje.

Op woensdag komen we een NL man tegen die vertelde over tegenwind en enorme klimmen naar Boulogne sur Mer. Dus savonds maar eens even beraad over de route. Vanaf Boulogne hebben we nml geen route meer. Daar eindigt nml het boekje. Tja dat is er bij vertrek bij ingeschoten.... Totaal niet aan gedacht hoe we van Boulogne naar huis moeten fietsen. Oeps...
We zoeken op internet naar de LF1 kustroute die er moet lopen. Na een hoop gespeur vinden we de globale route met plaatsnamen. We hebben kaarten mee en zoeken zo zelf een weg naar de Belgische grens vanwaar deze route aangegeven zou moeten staan. Boulogne laten we links liggen, we hebben geen zin in wind tegen om vervolgens hetzelfde stuk weer terug te fietsen naar de LF1.
Hier beginnen we donderdag aan en dat gaat boven verwachting erg goed. Op een gegeven moment komen we een heel aantal Nederlanders op de fiets tegen en weten we dat we op de route zitten. Ook hangt er heel spaarzaam af en toe een routebordje aan een paal. Meer niet dan wel.

We komen ergens nog langs Nouvion, het dorp van René Artois, kapitein Grüber en Herr Flick en natuurlijk het "listen carefully I shall say this only once". We hadden sterk de neiging om door het dorp te rijden en heel hard 'Allo Allo' te roepen. Maar gelukkig voor de inwoners van Nouvion ging de route langs het dorp en niet er doorheen en werd ze dit hele flauwe gedrag bespaard.

We hebben trouwens ook nog matjesschrik gehad....in het begin Ireen die snachts wakker werd omdat ze op een leeg matje en dus de harde grond lag. Is het matje lek???? Moet je je voorstellen, midden in de nacht in een tentje van 2x1.50 je je uit je slaapzak wurmt,het is donker en je je matje omdraait met je slaapzak en al om het opnieuw op te pompen. En er ligt iemand naast je dus je hebt maar 0.75 breedte om in te werken....
Gelukkig bleek het niet lek en zat de stop er niet goed in. Een week later bij mij hetzelfde....maar dan na het oppompen een uur later weer op de grond...is deze dan wel lek???? Er is niks aan te zien sochtends en savonds maar weer opnieuw proberen. Onderweg bedenken we alternatieven voor als m'n matje echt lek is: Op m'n 2 zakken met m'n kleding erin liggen, bij alle tenten de badhanddoeken weghalen , daarvan een matrasje maken en ze sochtends vroeg weer terughangen,het matje van de buurman uit z'n tent stelen als ie douchen is, een opblaaskrokodil kopen als matje, of toch maar als echte pelgrim op de harde grond slapen....
Gelukkig was het niet nodig en had ik blijkbaar ook (2x) de stop niet goed dichtgedaan.

Vanavond vrijdag 24, zitten we in een heerlijke luxe B&B, liggen op de heerlijke boxspring, de koeien staan voor de openslaande deuren, je hoort ze eten. Morgen uitslapen want het ontbijt is pas vanaf 8.30...
Er is geen camping in de buurt én er wordt erg slecht weer verwacht...geen overnachtingsplek te vinden behalve deze B&B die 10 minuten voor we bellen een afzegging heeft gehad waardoor wij nu de kamer hebben. Het heeft zo moeten zijn. Dank U!

Vandaag dan de LF1 route weer gevolgd en we rijden België in. In Diksmuide willen we van de route af want we willen niet weer langs en door het vreselijke Costa del Vlaanderen. We willen over Brugge. Maar ja, we hebben geen route. Bij de touristinfo maar eens kijken. Daar raken we aan de praat met een heel aardige en behulpzame NL vrouw die ook op de fiets is. Haar man zat in de kroeg de Tour te kijken :-) zij had een knooppuntenkaart en we hebben een route opgeschreven. Leuk staan praten met haar en ervaringen uitgewisseld. Dan sta je zo 3 kwartier te kletsen. En we moesten nog een eind wilden we een camping halen. En die haalden we dus niet. Met een buik vol patatekes met stoofvlees genieten we nu van heerlijk ruikende handdoeken en dekbed. We kunnen ook echt niet onze muf ruikende nachthemd aan in dit schone bed en zoeken naar iets schoons/niet muf ruikends in onze kledingzak om in te slapen...waarschijnlijk wordt dat de bikini die nog niet gedragen is.
En wat moeten we morgen aan bij het ontbijt met 12 andere gasten....onze natte-hond fiets shirts??? Of misschien ook de bikini? Daar gaan we nog een nachtje over slapen.
Voor morgen wordt windkracht 7 uit het Noord Westen voorspeld dus hoe onze dag gaat verlopen is nog compleet onduidelijk.

Voor nu alvast een bonne nuit, wij zullen hopelijk heerlijk slapen en al slapen we niet dan liggen we in ieder geval heerlijk zacht.
Salut!

Ps we eten als lunch ieder een heel baguette op...
En van Q een leuke en toepasselijke Fokke en Sukke ontvangen:-D

• 25 Juli 2015 - 16:54

Anja:

Dat zijn weer leuke verhalen. Wat een luxe, een boxspring! Heerlijk!

• 25 Juli 2015 - 16:55

Anja:

Succes met de windkracht 7! Hier waait het ook behoorlijk. Ik zit lekker met de katten op de bank!

• 29 Juli 2015 - 22:50

Elvira:

Haaii meiden! Een beetje late reactie van mij ...onwijs grappig dat "Allo Allo" verhaal!
    Wat een gedoe met die matjes zeg...je wordt er wel creatief van zo te lezen...mwahhh...
    Patattekes met stoofvlees...maar wat doet die heeeeeeeeeeerlijke kroket daar nu bij? Die kan ik ff niet plaatsen.
    Hebben jullie de natte hond fiets shirts aangetrokken bij het ontbijt of toch de bikini?
    Nou, succes nog weer! Tot gauw! X